::Teman Bersama::

Jumaat, 13 Januari 2012

Usai solat Isya' :)




Usai solat Isya' :



Penyoal : Mana lebih baik, berzikir menggunakan tasbih atau jari ? Kerana Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم tidak pernah buat.


Dijawab : Pasti saudara memiliki sumbernya. Siapa ?



Penyoal : Saya dapat daripada seorang Ustaz di alfikrah.net.


Dijawab : Aish, saudara pasti berbuat dan mengambil sumber hanya daripada Saydina

Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bukan. Saudara kenal Syeikh Ibnu Taimiyyah ?



Penyoal : Kenal. Beliau Syeikh kami.


Dijawab : "Kami"? Uh, kalau begitu "Syeikh" saudara sudah lama menjawab dalam Kitabnya Majmu' Fatawaa Ibnu Taimiyyah, dalam juz' 5 perihal Saydina Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم ketika melihat Ummu al-Mukminin RA [para isteri Baginda صلى الله عليه وآله وسلم ] bertasbih dengan batu, dan Baginda صلى الله عليه وآله وسلم memperakuinya.



Penyoal : Mari pulang, saya nak menonton Solehah . :)


Pesanan : Semestinya bagi penuntut ilmu, menghormati gurunya dan memuliyakannya, selalu mencari keridhaannya, dan tidak membuatnya marah, sebab dengan begitu termasuk telah memuliakan ilmu, dengan menghormati ilmu dan guru akan mendatangkan keberkatan didalam menuntut ilmu, berdiri ketika waktu guru berdiri, mencium tangan guru sebagaimana yang dibuat oleh sahabat yang mulia Abdullah bin Abbas. Hmm... :)


Abdullah bin Ahmad bin Hanbal r.h.l. berkata :


"...saya pernah bertanya kepada ayah saya (Ahmad bin Hanbal r.h.l.), tentang seorang pemuda yang memiliki banyak kitab-kitab mengenai hadis Nabi (sallallahu'alaihi wasallam) dan himpunan kata-kata paa sahabat r.a. dan para tabi'in r.h.l., tetapi tidak mengetahui tentang kedudukan sesuatu hadis tersebut samada sahih atau sebaliknya, adakah dia boleh beramal sesuka hatinya? Ataupun, adakah dia layak memilih hadis mana yang dia mahu gunakan, dan memberi fatwa atau beramal dengannya? Imam Ahmad bin Hanbal menjawab: "Tidak! Sehinggalah dia bertanya kepada ulama' mengenai hadis mana yang boleh digunakan. Kemudian, barulah dia boleh beramal dengannya (hadis yang disahkan kesahihannya oleh ulama' yang ditanya mengenainya)."

[Al-Faqih Shiekh Habib Ahmad Al-Kairanawi m/s 5, dipetik dari "I'lamul Muaqi'iin"]


Sollu 'alan Nabiyy....


اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم

WALLAHU'alam

almukminun

13 Disember 2011

http://almukminun.blogspot.com/2012/01/usai-solat-isya.html

Tiada ulasan: