::Teman Bersama::

Khamis, 26 Januari 2012

Maulid dan Bid’ah




Maulid dan Bid’ah


Erm, maleh nak layan sebenarnya puak wahhabi yang ngaku salafi kononnya nih. Tapi apa nak buat, kalau buat tak tau, ntah apa-apa kenyataan depa akan mengharu-birukan orang awam macam saya nih.


Kasihanilah Tuan-Tuan Guru dan Asatizah kita yang terpaksa menjawab balik isu-isu khilafiyyah yang ditimbulkan oleh puak pengadu domba “wahhabi”. Sedangkan banyak lagi urusan umat yang perlu diselesaikan oleh mereka Asatizah ASWJ yang kita kasihi. Lepas tak tahu nak kata apa, depa akan kata : "..banyak lagi kerja dakwah nak kena buat seperti gejala sosial, kebobrokan pemimpin...lalalala...". Dah kita pula yang jadi "defensive" lepas isu bid'ah yang dimulakan oleh mereka.


Buat Tuan-Tuan Guru dan Asatizah ASWJ yang alfaqir hormati, mohon teguran serta tunjuk ajar ya.


La dah masuk bulan Rabiul'awwal, maka akan bergemalah laungan bid'ah oleh deme. Antara hadith yang cukup suka depa guna had nih :


سمعت رسول الله صـلـعـم يقـول لا تجعـلوا بيوتكم قـبورا ولا تجـعلـوا قـبرى عـيـدا


Masalahnya depa wahhabi yang bukan “salaf” ini mengambil sekerat tu jah hadith tersebut, lalu disyarahkanlah dengan semahu dan sepandai-pandainya bagai ilmu itu dia yang punya, terutama pada maksud “janganlah kamu menjadikan rumah-rumahmu sebagai kuburan, dan janganlah kamu menjadikan kuburanku sebagai per-sidangan hari raya.” sedangkan yang penuhnya :



سمعت رسول الله صـلـعـم يقـول لا تجعـلوا بيوتكم قـبورا ولا تجـعلـوا قـبرى عـيـدا وصلوا على فإن صلاتكـم تـبلغـنى حـيث كــنتم


Ertinya :


"Saya mendengar Nabi صلى الله عليه وآله وسلم Bersabda janganlah kamu menjadikan rumah-rumahmu sebagai kuburan, dan janganlah kamu menjadikan kuburanku sebagai persidangan hari raya. Bershalawatlah kepadaku, kerana shalawatmu sampai kepadaku dimana sahaja kamu berada."
(Hadith Riwayat. Al-Nasa'i, Abu Daud dan dishahihkan oleh Al-Nawawi).


Bersempena bulan Rabiul’awwal 1433 penuh kemuliaan ini kita tinggalkan permusuhan kepartian, eratkan silaturrahim, teguhkan akidah ahlul haq dengan melazimi sirah perjuangan junjungan Saydina Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم dengan memeriahkan sambutan Maulid Junjungan Mulia Nabi Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم.


Maaf zahir dan batin. Mohon doa mendoakan.


اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم


Al-faqir : almukminun
2 Rabiulawwal 1433H / 26012012

Jadual Majlis Mawlid Terkini :
http://majlisilmu.blogspot.com/


Tiada ulasan: