::Teman Bersama::

Rabu, 3 Ogos 2011

Pelbagai Peristiwa Bersejarah Dalam Kemuliaan Ramadhan














Pelbagai Peristiwa Bersejarah Dalam Kemuliaan Ramadhan


























Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم pernah ditawarkan dengan pelbagai bentuk batu yang ada di kota Mekah untuk ditukarkan menjadi emas sebagai asset. Dengan rendah hati Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم menjawab, “Tidak, wahai Tuhan.Tapi (biarkan) aku lapar sehari dan kenyang sehari.Jika aku sedang kenyang,maka aku akan memujiMu,dan di saat lapar aku akan bersimpuh dan berdoa kepada mu.”




[Prof.Sayyid Dr.Muhammad Alwi Al Maliki, Muhammad al Insan Al Kamil, hal. 156.]












Sayyiduna Rasulullah
صلى الله عليه وآله وسلم dimahkotakan sebagai Rasulullah di bulan Ramadhan pada tahun ke 13 sebelum Hijriah di Gua Hira' bersama dengan surah al-'Alaq. Dakwah pertama Baginda صلى الله عليه وآله وسلم ialah kepada isterinya yakni Sayyidatina Khadijah. Isyarat jelas kepada suami, bakal suami atau para remaja lelaki yang sedang merancang untuk “bercinta”, tugas pertama lelaki ialah untuk mendidik isteri dan seluruh ahli keluarganya. Bersedia ?









Bahkan, Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم diuji dengan wafatnya Sayyidatina Khadijah Binti Khuwalid pada bulan Ramadhan tahun ke sepuluh selepas Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم menjadi Nabi yang penuh keberkatan ini. Wanita mulia inilah manusia mulia pertama yang mendukung berhabisan tenaga dan harta demi kelangsungan dakwah Bagindaصلى الله عليه وآله وسلم yang kita kasihi. Ketahuilah wahai para lelaki muslim, kemuliaan keturunanmu melalui kecantikan akhlak bakal isterimu. Juga buat para mukmin samada lelaki dan wanita, Islamnya kita hari ini antaranya disebabkan perjuangan Ummul Mukminin mulia ini yakni Saidatina Khadijah Binti Khuwalid. Ini adalah bukti Islam tidak pernah merendah-rendahkan martabat wanita. Tegaskan kepada “mereka” dengan hikmah.










Didalam bulan Ramadhan juga Sayyiduna Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم mengutus bapa saudaranya Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib sebagai utusan pertama kerajaan Islam dibawah pimpinan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم









Akhlak manusia agung ini Sayyiduna Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم ketika berlapar masih tetap sabar, masih mampu memimpin jamaahnya menang dalam pertempuran Badar. Kemudian, pada 18 Ramadhan tahun ke 8 Hijriah, Baginda صلى الله عليه وآله وسلم memimpin 12,000 Muslimin menawan kembali Kota Makkah juga dinamakan ia Fathu Makkah. ALLAHU ALLAH.. mukmin semakin hebat bilamana masuknya Ramadhan.










Dunia Islam menangisi kehilangan Ketua Wanita di syurga yang juga merupakan puteri kesayangan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم . Beliau juga merupakan ibu kepada Ketua Pemuda di syurga yakni Saidina Husin dan Saidina Hasan. Beliau menghadap ALLAH Yang Maha Pengasih pada usia tersangat muda iaitu 29 tahun dan meninggalkan suaminya yang tercinta yakni Saidina Ali Bin Abi Talib. Wanita mulia ini ialah Sayyidatina Fatimah Az-Zahrah Binti Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم. Tepat sebagaimana yang dibisikan oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم ketelinga puteri kesayangannya yang membuatkan kesedihan Sayyidatina Fatimah untuk berpisah dengan Ayahndanya kembali tersenyum disaat kewafatan Baginda صلى الله عليه وآله وسلم . ALLAHU ALLAH.








Bulan Ramadhan juga menyaksikan kematian mulia, Sayyidina Ali Bin Abi Talib pada tahun ke 40 Hijriah ditangan pemuka khawarij. Ketika kewafatan Saiyyidna Ali, puak syiah yang berbaki daripada Abdullah Bin saba' meneruskan kelangsungan kesesatan mereka dengan mewar-warkan fahaman-fahaman jelik mereka seperti nikah mut'ah, taqiyyah, bahkan syiah galak menghina para sahabat Sayyiduna Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم seperti Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq, Sayyidina Umar Al-Khatabb, Sayyidina Utsman Affan sebagai murtad. Naudzubillahi minzaalik. Mana mungkin Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم akan menikahkan dua anak perempuan Baginda صلى الله عليه وآله وسلم dengan Sayyidna Utsman Affan yang dituduh dengan biadab oleh syiah sebagai murtad. Betapa dangkalnya pemikiran kotor puak syiah, namun ia masih tetap diikuti oleh manusia yang berhati syaitan.









Ummul Mukminin Aisyah Binti Abu Bakar As-Sidiq, telah wafat menghadap ALLAH dan bersama dengan suami yang beliau cintai Sayyiduna Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم . Bukankah jelas hadith mahsyur daripada kalam junjungan Mulia yang kita kasihi Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم “Bahawa setiap kamu akan bersama dengan orang yang kamu cintai” [Hadith Riwayat Bukhari]














Panglima Islam Thariq Bin Ziyad pada Ramadhan ke 91 Hijriah berjaya menawan kota Sepanyol yang dikenali sebagai Futuh Andalusia..... ALLAHU ALLAH.. Namun, kejayaan tentera Islam menyebarkan dakwah di benua Eropah terhenti dengan tertewasnya tentera Islam di bawah pimpinan Abdul Rahman Al-Ghafiqiy. Kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyyah yang menajdi simbol khalifah Islam turut runtuh di tangan talibarut British, yakni Muhammad Bin Abdul Wahab sebagaimana yang dinukilkan oleh Syeikh Muhammad Abu Zahrah mengenai perperangan yang dimulakan oleh wahabbi terhadap As-Syarif Makkah yakni Syarif Ghalib Ibn Bu' Said yang dilantik oleh Sultan Turki sebagai wakilnya. Mereka (wahabbi) membunuh muslim, merampas harta dan wanita-wanita mereka. Sebelum kewujudan nama bid'ah Arab Saudi, ia dikenali sebagai Hijjaz, ini merupakan di antara bid'ah terbesar yang dilakukan oleh wahabbi.









Masakan mereka tidak hebat, apabila saluran darah mereka disempitkan laluannya daripada dilalui oleh syaitan laknatullah, maka sedikit demi sedikit nafsunya ditundukan. Sebagaimana sepatutnya nafsu malas, nafsu merokok, nafsu mengumpat, nafsu takut tertunduk dengan kehebatan taqwa tuan badan apabila menjelangnya Ramadhan. Maka jauhlah seluruh mukmin daripada perilaku fahsa' dan mungkar apabila ruh jihad Ramadhan dihayati dengan berjihad mengawal nafsu dan meruntuhkan tembok-tembok yang dibina oleh syaitan laknatullahi alaih semenjak 11 bulan leka kita bertemasya. Mohon doa mendoakan. Ingat mengingatkan. Buat alfaqir dan yang mahu peduli.














WALLAHU'A'lam




al faqir ilallah : almukminun










03 Ramadhan 1432H/03 Ogos 2011




Shah Alam-Selangor-Malaysia

Tiada ulasan: