::Teman Bersama::

Selasa, 23 Jun 2009

Perihal Mencari Suami Soleh ; MUSLIM, TAAT BERAGAMA DAN BAIK AKHLAQNYA


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومن نصره ووالاه


Perihal Mencari Suami Soleh ;


MUSLIM, TAAT BERAGAMA DAN BAIK AKHLAQNYA





ALLAH SWT berfirman dalam ayat berikut:




" ... Allah sekali-kali tidak akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk menguasai orang-orang yang beriman" [QS An-Nisaa': 141]







" ... Mereka tiada henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran) seandainya mereka sanggup. Barangsiapa yang murtad diantara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat; dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya"

[QS Al-Baqarah: 217]







" ... Janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mu'min) sebelum mereka beriman. Sesungguhnya pemuda yang mu'min lebih baik daripada orang musyrik walaupun dia menarik hatimu. Mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke syurga dan ampunan dengan izin-Nya ... "

[QS Al-Baqarah: 221]







Petunjuk mencari suami yang pertama dan utama ialah dia harus taat beragama kerana melalui “kekuasaan aqidah” selaku suami yang berilmu memudahkan urusan untuk memimpin keluarga. Hanya dengan panduan aqidah yang telus bebas daripada pengaruh mujassimmah, tasybih, taqiyyah serta sekalian aqidah sesat mampu mempengaruhi suasana keluarga muslim yang aman di dalam peliharaan rahmat ALLAH SWT.




Wanita muslim yang menikah dengan lelaki bukan muslim bererti telah melaksanakan pelakuan yang haram, kerana wanita muslim hanya dihalalkan bersuamikan seorang lelaki muslim.




Wanita muslim yang melanggar ketentuan ini maka pernikahannya tersebut tidak sah dan dinilai sebagai perbuatan zina.




Wanita muslim yang menikahi lelaki bukan muslim akan mengalami kerugian duniawi dan ukhrawi. Di dunia dia akan mengalami kemerosotan aqidah sehingga kecintaannya kepada agama dan semangatnya untuk dekat dengan ALLAH SWT semakin lemah. Kecelaruan kejiwaan ini akan menimbulkan keraguan dan perasaan bingung mudah menerjah apabila menghadapi masalah dalam kehidupan.




Kerugian Ukhrawi




Adapun kerugian ukhrawi iaitu azab dan siksa daripada ALLAH SWT apabila jenazah diasak memasuki liang kubur sehingga hari kebangkitan berupa azab neraka.




Setiap muslim yang bergelar bapa, saudara lelaki atau mempunyai hubungan langsung dengan wanita yang akan bernikah, harus mencari dengan jelas keIslaman lelaki yang melamar anak perempuan atau dirinya. Jika lelaki tersebut bukan seorang muslim maka wanita atau orang tua harus menolak lamarannya. Jika lelaki tersebut bersedia menjadi seorang muslim maka yang bersangkutan diuji dahulu keIslamannya beberapa lama sehingga dapat dibuktikan apakah dia menjadi muslim secara ikhlas atau hanya berpura-pura.




Rasulullah saw bersabda dalam sebuah hadits:



"Bila datang seorang lelaki yang kamu redhai agama dan akhlaqnya, hendaklah kamu nikahkan dia kerana kalau engkau tidak mahu menikahkannya, niscaya akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerosakan yang meluas." (H.R Tirmidzi dan Ahmad)




Hadits tersebut memerintahkan kepada seluruh kaum muslimin khususnya para orang tua atau wali untuk memerhatikan ketaatan beragama dan akhlaq lelaki yang akan menjadi suami kepada anak atau wanita di bawah tanggungjawab perwaliannya.




Apabila ada lelaki yang taat beragama dan baik akhlaqnya namun dia tidak mampu membiayai dirinya untuk menikah, masyarakat muslim harus memberikan bantuan kepadanya tentang yang bersangkutan agar pemuda tersebut dapat menikah dengan baik.




Jika tidak ada yang membantu dan membiarkan pemuda tersebut membujang kerana tidak mendapatkan wanita yang bersedia menjadi isterinya maka mereka yang membujang mudah terjerumus ke dalam perzinaan yang berakibat rusaknya moral masyarakat.




Pandangan kepada Harta




Seorang wanita yang sering kali lebih memerhatikan kemampuan material daripada lelaki yang akan menjadi calon suaminya akan mengabaikan sisi agama dan tanggung jawabnya dalam merealisasikan kehidupan beragama sehari-hari. Ia menganggap bahawa yang lebih penting adalah kemampuan material seorang suami untuk mewujudkan kesejahteraan bagi keluarganya.




Anggapan seperti ini akan merugikan wanita tersebut kerana suami yang beranggapan bahawa yang penting adalah pemenuhan keperluan harta benda serta si suami tidak mahu peduli terhadap pembentukkan akhlaq yang baik di kalangan ahli keluarganya. Dia merasa bebas dan merdeka untuk berbuat apa sahaja selagi dapat memenuhi keperluan material keluarganya.




Pandangan mata kasar melihat si isteri dan anak-anaknya mempunyai kecukupan terhadap harta benda, tetapi rupanya mereka sedang menderita akibat tekanan mental dan mengalami gangguan psikologi akibat perbuatan sewenang-wenang suaminya. Perhatian dan kasih sayang adalah kunci kebahagiaan sesebuah keluarga.




Apalah yang hendak dibanggakan dengan kebahagiaan berupa kemewahan harta benda dunia, andai seisi ahli keluarga kerana tidak mendapat kasih sayang daripada seorang ketua keluarga yang terlalu runsing mencari kekayaan dunianya.




Muslimah, Utamakan Keselamatan Agamamu




Seorang muslimah yang benar-benar lebih mengutamakan keselamatan agamanya daripada sekadar mengejar hawa nafsunya, hendaklah menjauhkan diri dari langkah yang membahayakan keselamatan agama dirinya dan anak-anaknya yang bakal dilahirkannya.




Kelak, jangan sampai terjadi setelah menikah, seorang muslimah menjadi orang yang meninggalkan agamanya, misalnya meninggalkan solat tanpa alasan yang dapat dibenarkan, melepaskan jilbabnya dan perbuatan dosa lain yang dimurkai oleh ALLAH SWT.




Menjauhi Kemaksiatan




ALLAH SWT berfirman dalam ayat berikut:




"Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu dan keluargamu dari siksa api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; pennjaganya malaikat- malaikat kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah atas perintah Allah kepada mereka dan selalu taat pada apa yang diperintahkan." [QS At-Tahrim: 6]




Ayat di atas menegaskan bahawa kepala keluarga bertanggung jawab untuk mejauhkan anggota keluarganya dari segala macam perbuatan dosa. Seorang suami yang membiarkan isteri dan anak-anaknya melakukan perbuatan dosa tanpa sebarang usaha mengelak dan mencegahnya, maka dia tidak layak untuk menjadi kepala keluarga.




Setiap wanita muslim perlu memperhatikan perkara ini kerana lelaki yang mempunyai pengetahuan agama yang baik belum tentu taat dalam beragama.




Adakalanya mereka memanfaatkan pengetahuan agamanya untuk memutarbalikkan yang haram menjadi halal. Bijak berkata atas kapasiti gelaran PHD, namun dengan bangga menjisimkan ALLAH SWT dengan makhluknya.




Seorang wanita atau walinya sebelum menerima seorang lelaki untuk menjadi suaminya harus memperoleh keyakinan bahawa calon suaminya adalah orang yang tidak suka, bahkan sangat membenci kemaksiatan. Suami yang tidak peduli dengan kemaksiatan sama halnya dengan mendapatkan teman yang menjerumuskan diri dan keluarganya ke dalam neraka.




Kuat Semangat Jihadnya




Maksud jihad disini ialah kesungguhan untuk membentengi dan membela kepentingan Islam dari mereka yang ingin menghancurkan Islam. Apabila seorang muslim berdiam diri dalam menghadapi musuh-musuh bererti dia lemah semangat jihadnya dan tergolong di kalangan orang yang lemah imannya.




Seorang wanita muslim harus memerhatikan masalah ini, kerana suami yang lemah semangat jihadnya akan mengakibatkan kehidupan keagamaan keluarganya menjadi lemah.




Pastikan lorongan berupa sokongan, bantuan diberikan kepada sisuami untuk mengutamakan perjuangan demi agama yang kamu berdua anuti (Islam) dibela hingga ke titisan darah terakhir sisuami. Biar menjadi bukti tulus kepada dunia bahawa suami yang kamu nikahi itu adalah mujahidfillah!




Daripada Keluarga Yang Soleh dan Taat Kepada Orang Tuanya




Keluarga yang soleh akan berusaha melakukan segala sesuatu dengan sebaik baiknya sehingga membawa kebaikan kepada keluarganya dan masyarakat di sekitarnya. Keluarga ini selalu takut dan malu kepada ALLAH SWT ketika mereka berfikir-fikir akan melalukan perbuatan dosa.




Bagi mengetahui apakah calon suami termasuk dari keluarga yang soleh harus diadakan suatu penelitian dan pengamatan terhadap perkara-perkara yang bersangkutan. Cara yang dapat dilakukan adalah dengan mengunjungi keluarga calon suami, memperhatikan lingkungan tempat tinggalnya dan lingkungan tempat dia bekerja serta pergaulan bersama teman-temannya.




Ketika berkeinginan melakukan penelitian ini, seorang muslimah tidak harus menziarahi sendiri, tetapi dengan mewakilkannya kepada saudaranya atau jika ingin datang langsung sebaiknya ditemani oleh salah seorang saudaranya.




Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda:

"Berbaktilah kepada kedua orang tua kalian, niscaya kelak anak-anak kalian berbakti kepada kalian dan peliharalah kehormatan (isteri-isteri orang), nescaya kehormatan isteri-isteri kalian akan terpelihara."

(H.R Thabarani, hadits hasan)




Anak-anak yang taat kepada kedua orang tua, iaitu anak yang mematuhi perintah orang tua dan tidak melanggar larangannya selama hal yang diperintahkan atau yang dilarangnya tidak sesuai dengan syariat Islam.




Anak-anak soleh solehah seperti ini akan memperoleh keselamatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat. Anak yang berbakti kepada orang tuanya kelak menjadi orang tua yang ditaati oleh anak-anaknya.




Anak-anak mampu merasakan pancaran batin dari orang tua yang taat kepada orang tuanya, sehingga hal tersebut secara psikologi dirasakan oleh anak-anaknya, kemudian mendorong mereka untuk taat kepada orang tuanya juga.




Rahsia psikologi ini diungkapkan oleh Sayyiddinna Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalam dalam hadits di atas. Apabila calon suaminya seorang yang durhaka kepada orang tuanya, maka kemungkinan besar ia akan berlaku durhaka pula kepada isterinya...




"وصلى اللّه على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم"




Wallahu’alam

Al-Haqir ila ALLAH Al-GHANIY;

Almukminun

16062009

http://almukminun.blogspot.com/

SPS, Penang

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jazakallah