::Teman Bersama::

Khamis, 13 November 2008

Taqwa atau cinta manusia

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ



Tentu setiap hati, jasmani yang murni sifatnya akan berkehendakan cinta.

Walaubagaimanapun, kita telusuri sedikit perihal TAQWA, yang umum mengetahui, namun lupa itulah sebenarnya cinta hamba kepada YANG MAHA MENCIPTA.

Para ulama ridhwanullahi ‘alaihim berkata: Taqwa itu adalah menuruti perintah ALLAH SWT dan meninggalkan segala larangan NYA. Samada secara nampak dan batin.

Justeru, apakah kita benar-benar merasai taqwa dalam masa sama sentiasa memikirkan akan si dia yang statusnya pula bukan mahram kepada kita.

Benar... tidak bersua, bersentuh malah berpandangan juga tidak. Pada mata yang kasar, ia tidaklah berdosa.

Namun, kematian hati berlaku dalam keadaan yang kita sendiri leka. Akibatnya, dosa-dosa batin dilakukan dalam keadaan kita menyangka kita dalam keredhaan ALLAH SWT Yang Maha Mulia. Bahawa lintasan hati memikirkan si dia, kasihnya, susuk tubuhnya, bahkan sehingga kepada membayangkannya, bakal mencampakkan kita ke jurang yang ALLAH SWT murka.

Mudah bukan menulis dan berkata. Nasihat dan mencela. Ketahuilah, kadangkala hati-hati kita ini perlu sentiasa diisi dengan masa-masa mendengar dan mengaji. Supaya berlaku penyucian jiwa. Supaya berlaku membesarkan ALLAH SWT serta mengenangkan kebesaranNYA ke atas setiap makhluk. Lalu, hadirkanlah diri dengan mengarahkan nafsu cela ke Majlis-majlis ilmu. Asal syaratnya guru yang bersih daripada tajsim dan tasybih atau perkara-perkara yang melanggari syarak.

Ia dicapai dengan merasakan bahawa kebesaran ALLAH SWT itu adalah hakiki dengan merasa kegerunan apabila disebut akan nama ALLAH SWT Yang Maha Penyayang, merasa ketakutan dengan kehebatan mutlak yang dimiliki oleh ALLAH SWT.

Orang-orang yang bertakwa itu adalah orang-orang yang beriman, dan tidak semestinya orang-orang yang beriman itu bertakwa kepada Allah, sebagaimana firman-Nya menerusi ayat 102 surah Ali 'Imran:

102. Wahai orang-orang Yang beriman! bertaqwalah kamu kepada Allah Dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan Dalam keadaan Islam.

[Al-Imran:102]

Begitu pula orang-orang beriman adalah orang-orang Islam, tidak mesti orang-orang Islam itu beriman.

Justeru, gapailah cinta dalam keadaan kamu merasa tidak bersedia. Khuatir, kehadiran kesedaran mengenai cinta agung yakni TAQWA kepada ALLAH SWT itu, hadirnya sekali dan sukar pula dicari ganti.

Apalah yang hendak diletakkan harap kepada cinta makhluk. Cinta yang kadang kala bersifat menunjuk-nunjuk. Tersembunyi pula segala buruk.

WALLAHU'ALAM

وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وبارك وسلم أجمعين، والحمد لله رب العالمين

al-Haqir ila ALLAH AL-GHANIY:
Almukminun
15 Zulkaedah 1429H
http://almukminun.blogspot.com/

6 ulasan:

almukminun berkata...

Syukran kpd tuan tanpa nama atas maklumanya.

Anem Arnamee berkata...

Salam ziarah.(^_^)

Tanpa Nama berkata...

Alangkah indah menjadi Imam Nawawi atau memiliki jiwa merdeka seperti Rabiatul Adawiyah..... Erm... tapi mengakukah Rasulullah s.a.w yang seperti ini ummat?

zahurah berkata...

Cinta itu Fitrah tetapi boleh juga menjadi fitnah.Cinta selepas ijab dan kabul insyaAllah lebih indah dan menambah taqwa asalkan cita-cita untuk mendapat cinta Allah.Walahua'lam

Tanpa Nama berkata...

salamun'alaik..

alhamdulillah, terima kasih atas artikelnya. Izinkan ana copy n paste dalam blog ana ye.. Jazakallahu khairan katihran

almukminun berkata...

Silakan Ukhti daiman..
Muga punya manfaat, serta tegur mana yang mudarat.