::Teman Bersama::

Selasa, 15 Januari 2008

Lina Joy..selepas 30 Mei 2007. Lina Joy.. Selepas 30 Mei 2007

Lina Joy..selepas 30 Mei 2007.

ALHAMDULILLAH, syukur tidak terhingga dgn nikmat Iman dan Islam ini.ya, benar. kita menang dlm bicara. susunannya benar2 memihak kita. yg lemahnya kita terlalu bergembira. hingga dakwahnya tiada. Ingat teman2, kemenangan kes lina joy bukan syarat kita mendabik dada "justice" di "palaca of justice" (bhasa pun kt dijajah) :D sudah mutlak tertegak. Ingat, kata- kata bishop semalaya, sesapaer muslim yg murtad, kafir toksah nak declare. senyap2. Jadi, kita nak buat apa dgn kelompok ini?

"Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mengada-ngadakan dusta terhadap ALLAH sedang dia diajak kepada agama ISLAM? Dan ALLAH tiada memberi petunjuk kepada orang yang zalim. Mereka hendak memadamkan cahaya ALLAH dengan mulut mereka, dan ALLAH tetap menyempurnakan cahaya-Nya meskipun orang-orang kafir benci. Dialah yang mengutus RasulNya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar agar Dia memenangkan atas segala agama meskipun orang-orang musyrik benci". (as-Saff,61:7-9)....Rujuk tafsir ibnu khatsir atau lain2 yg muktabar

Kita kurang di sana (Palace of justice)-(cited from tujahidunafi, 2007)Ya, faktor hari bekerja. Walaubgaimanapun, ingin ana nyatakan sebenarnya kita punya 80 proksi atau gabungan ngo Islam dlm PEMBELA...setiap wakil ada di sana. ALHAMDULILLAh.

Yusri Mohammad (ABIM), Ang Wang Seng, PKPIM, FOrcard, Tn Hj Zaid Kamaruddin, Haluan dan ramai juga pimpinan-pimpinan lain.ana sempat juga temuramah beberapa khalayak, ada juga dpd umno syabas la. Rasa cinta kpd Islam. Tak lupa juga pd waktu dan ketika e2, ramai juga barisan pemimpin sesat artikel 11...mereka sangat seronok...sehinggalah satu majlis bacaan doa juga zikir,mengegar "palace". yg antum lihat bulatan yg dibuat sambil duduk. Ia diketuai oleh Ustaz muda yg baru habis ngaji di Syria.

MASYAALLAH, bergetar tuan2 alunan dpd ibu2 yg terharu dgn peristiwa lina joy ni. bapa2 yg berasa terancam akan nasib anak2 mrk pd masa depan.Sempat utk diri bermuhasabah, apakah sempat kesedaran ini yg akhirnya menang memihak Islam? atau nasib Islam di bumi Malaysia terkubur, layu, kaku dan mati kerana kepentingan umatnya sendiri.

Umat yg hilang rasa kepedulian kpd Islam. Lihatlah keliling kita. Toksah nak kata orang, da'wah fardhiyah...terjalan dah...atau tenggelam dalam bicara enak.Sukar nak diceritakan..ketika zikir, puak2 kafir dan ingkar dgn perintah ALLAH ini anggap itu sesuatu yg bising dan bingit. Ana sempat lihat wajah2 murung mereka. Tak lupa juga titisan air mata alim ulama kita di sana. Sangat meruntun jiwa.Doa2 mereka, juga ulama2 kita yg muktabar, mujtahid juga jauh dari noda dan dosa, mungkin itulah perkenan dr-NYA.Bagaimana kita..

Cerita ini tak sama berbanding berada sendiri di sana. Di satu sudut, seorang anak muda berhujah di atas tembok "palace of justice" bersama seorg cina tua yg hebat provokasinya. mrk jadi perhatian, dalm 20 minit mrk berhujah, kemudian si cina tua berlalu tak tertahan dgn bahang Islam tanpa sanggah.

Keputusan Hakim Tun Fairuz dgn sabar didengar oleh hadirin yg disampaikan oleh saudara Anuar Tahir, ia disambut dgn laungan takbir...sekali lagi tuan2, hati sangat sayu mengenang ujian seberat ini. Kita menang 1-0.

Laungan zikir kembali bergema, sementara menunggu keputusan kedua dpd malanjum (kafir). =rujuk al-Baqarah: 120=, mahkamah tinggi adalah "supreme" kata dia...juga dsambut dgn laungan takbir..kali ini terdengar esak tangis ibu2 yg kecewa. Sdra Anuar Tahir juga yg myampaikan kputusan dr chamber of court (sms)...1-1, keputusan ketika itu.

Kali ini zikir semakin kuat, wartawan berpusu2 mneunggu2. journalist dr reuters, cnn, al-Jazeera dan beratus2 dr luar ngara tertanya2 apakah yg dilafazkan oleh khalayak yg ramai ini...
terdengar keputusan akhir dpd datuk Alauddin, Saya sependapat dgn Tun. SUBHANALLAH, apalah yg dirasa....Sahabat2ku. itu sedikit perkongsian pengalaman dlm kes sebesar ini. Walau berada di luar mahkamah, tapi kekuatan ukhuwah Islamiah yg menyatu kita.

Bayangkan pihak keselamatan bersiap sedia nak menggempur perhimpunan ketika itu, kerana gemuruhnya amat suara-suara pencinta ISLAm..secara kasar, seramai 1000 org muslim telah hadir bersama2 di perkarangan " PALACE of JusTICe", di situ berjumpa teman2 seperjuangan, rupanya kita sealiran. siapa kata kita tidak boleh disatukan. Di situ bertemunya rakan2 lama, yg memegang panji2 yg sama rupanya.Manakala org2 lama pula tidak jemu2 memberi nasihat kpd darah muda ini utk bangun dan membela agama Islam secara berhikmah dan ilmiah kata mereka.

Himpunan ini mengingatkan detik gemilang mahasiswa dan gerakan dalam berjuang menentang mungkar dan menegak HAK pada awal penubuhan..Inilah generasi al-Syabab yang sememangnya Terbilang.

Ada apa-apa harapan? ada sinar untuk penyatuan? ada peluang utk kesepakatan? Sarawak bumi yg dahaga dgn siraman da'wah. suburkanlah dgn ilmu, bukan nafsu...Marilah saudara seaqidahku, kita bersatu!

June 08, 2007 / almukminun

Tiada ulasan: