::Teman Bersama::

Isnin, 22 Ogos 2011

Ramadhan : Kau Kutinggalkan Dengan Harapan











Ramadhan : Kau Kutinggalkan Dengan Harapan


Bagaikan seorang anak yang bakal bermusafir menangisi perpisahan bersama bondanya.


Walaupun dia tahu, kejayaannya meneruskan kecemerlangan kehidupan,kemuliaan akhlak, istiqamah ibadah yang dipelajarinya bakal dirasai dengan berakhirnya pertemuannya bersama himpunan pecinta kepada madrasah yang dia mengenali hakikat cinta.


Itu masih belum mampu menggembirakan hatinya.


Dia khuatir selepas dilepaskan kedalam realiti dunia yang penuh fahsyak,iblis,syaitan yang sealiran didalam salur darahnya bakal melupakannya kepada madrasah yang dilaluinya.


Disaat rakan-rakannya bergembira menyambut kejayaan dan kemenangan yang sememangnya disunnahkan oleh Rasulillah صلى الله عليه وآله وسلم , yang mana dia pasti menjalankan sunnah itu.


Memohon dia kepada ALLAH dengan penuh keyakinan, janganlah niatnya pada awal melalui Ramadhan dengan keinginan bertemu Syawal pujaan.


Namun, jauh disudut hatinya masih hiba dengan perpisahan ini.


Dia masih terus berharap kepada ALLAH agar hati,akhlak,perbuatanya tetap istiqamah dalam madrasah yang sedang dan akan ditinggalkannya ini nanti.


Biarlah ia sebati dalam dirinya.


Sehingga akhir denyut nadinya pasti.


Harapannya terus menjadi akrab dengan didikan Madrasah Ramadhan, terubat segala kecelaannya dengan penggisian ruhani Ramadhan yang dia penuhi,


Tetap dia dengan persoalan, apakah diterima amalan?,


Dia juga berharap agar rahsia kebahagiaan,kemuliaan,kenikmatan yang dijanjikan oleh ALLAH akan ditemuinya yang mana kebaikan ini menyamai 1000 bulan atau bersamaan 83 tahun 4 bulan.


Baki hari yang dimilikinya terus dipenuhi dengan amalan sesuai sanad pengajian daripada Guru-gurunya sehingga sampai kepada Junjungan Mulia Rasulillah صلى الله عليه وآله وسلم ,


Ya ALLAH limpahkanlah cahaya keindahanMU kepada hati-hati yang Engkau pinjamkan ini.


Agar ia selari dengan suruhanMU dan bertepatan kami jauhi larangan MU.


Jadikanlah kami Ya ALLAH manusia yang mengutamakan orang lain dari dirinya “ithar”, tarbiyyah sedeqah Ramadhan,


ALLAHUMMA Ya ALLAH, limpahkanlah kedalam nulari kami kecintaan sesungguhnya sehingga kami melazimi akhlak kekasih MU Sayyidina Musthofa Muhammad صلى الله عليه وآله وسلم ,


Maafkan kami Ya ALLAH kerana terlalu banyak meminta sedan kurang ikhlas kami beramal kepadaMU.


Fahamkan kami dengan keagungan MU sehingga kami melupai waham,


Dekatkanlah kami Ya ALLAH dengan syarak serta menjauhi jarak,


Hubungkanlah kami Ya ALLAH kepada MU tanpa kecewa dan dibela kami oleh MU dengan yakin kami tidak pernah berasa dukacita,


Bentuklah diri kami Ya ALLAH hamba yang sedia memaafkan kesalahan orang lain, memaafkan walau kami dizalim, memaafkan lalu kami memberi walau ada di kalangan mereka yang bakhil,


Engkaulah Ya ALLAH teman kami disaat gembira dan kami diulit sengsara.


Wahai Tuhan kami....

اللهم مغفرتك أوسع من ذنوبنا ورحمتك أرجى عندنا من أعمالنا .. اللهم إنا نعوذ بك أن نشرك بك شيئاً نعلمه ونستغفرك لما لا نعلمه .. أنت تعلمه منا يا الله يا كريم يا رحيم يا ودود يا حي ويا قيوم يا الله ..


Sesungguhnya keampunanMu lebih luas daripada dosa-dosa kami dan rahmatMU lebih diharapkan oleh kami berbanding amalan-amalan kami sendiri.


Wahai Tuhan kami... Kami berlindung denganMU daripada kesyirikan kami kepada MU dengan apa yang kami tahu, dan kami memohon keampunanMu terhadap apa yang kami tidak mengetahuinya.


Engkau Ya ALLAH, lebih mengetahui kesalahan kami, wahai ALLAH, Tuhan Yang Maha Mulia lagi Maha Penyayang.


Engkaulah Ya ALLAH, Tuhan Yang Maha Pengasih, Maha Hidup dan Maha Pemelihara.


Ya ALLAHu Ya ALLAH Ya ALLAHu Ya ALLAH..Amiin ALLAHUMMA Amiin.


Alfaqir ilallah :
almukminun
22 Ramadhan 1432 H
Shah Alam-Malaysia
http://almukminun.blogspot.com/2011/08/ramadhan-kau-kutinggalkan-dengan.html

.اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم

Tiada ulasan: