::Teman Bersama::

Sabtu, 12 Februari 2011

Bersempena Sambutan Mawlid Junjungan Mulia Sayyiduna Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalam [1432H]


Bersempena Sambutan Mawlid Junjungan Mulia Sayyiduna Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalam [1432H]



Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam dididik dengan ujian bagi mematangkan pemikiran dan tindakan Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam, sejak kecil lagi Nabi Shollallah Alaihi Wassalam telah kehilangan ayahandanya Abdullah yang wafat di Madinah semasa bondanya Siti Aminah baru mengandungkan Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam selama dua bulan.



Ketika Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam masih memerlukan belaian kasih sayang seorang ibu, sekali lagi Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam diuji dengan kawafatan ibundanya Siti Aminah dalam perjalanan pulang dari melawat makam ayahndanya Abdullah iaitu di Abwa’. Penjagaan Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam yang yatim piatu diambil alih oleh datuk kesayangan yakni Abdul Muttalib. ALLAH Subhanahu Wa Taala menguji lagi Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam dengan kematian datuknya itu ketika baru berusia lapan tahun di mana pemeliharaan Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam berpindah kepada bapa saudaranya Abu Talib.



Cubalah kita bayangkan bagaimana Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam yang bakal melaksanakan tugas Islam yang begitu besar dan berat telah diuji dengan kehilangan ahli keluarga yang begitu penting dalam mengasuhnya ketika usianya begitu kecil. ALLAH Maha Penentu segala-galanya di mana setiap sesuatu yang dibuat ada di sana beriringan hikmahnya yang tersendiri. Ujian kepada kewafatan ahli keluarga tercinta telah banyak melahirkan Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam sebagai seorang yang cepat matang dan tidak terlalu bergantung kepada orang lain. Melalui ujian ini juga mampu mendidik jiwa Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam agar mengasihani terhadap anak yatim apatah lagi ketika menjadi pemimpin maka ramai di kalangan rakyatnya terdiri daripada anak yatim terutama mereka kehilangan ayah yang gugur semasa mempertahankan Islam. Jika Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam memberi layanan yang baik kepada anak yatim maka kita pada hari ini mestilah melakukan perkara yang sama kepada anak yatim sekitar kita atau pun menghulurkan bantuan kepada mangsa perang yang kehilangan tempat bergantung terutamanya di Palestin, Iraq dan terbaru di Aceh, Indonesia.



Masih ingat kisah Zaid Bin Harithah mempertahankan Sayyiduna Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam daripada cacian, hinaan, Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam menyambutnya dengan tersenyum. Kemudian tubuh mulia Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam dibaling batu, kayu daripada tangan-tangan penduduk Taif. Zaid cedera parah. Lalu, mereka berundur perlahan-lahan ke sebuah kebun.



Tubuh mulia Sayyiduna Muhamamd Shollallahu Alaihi Wassalam dibasahi darah dan bertakung dalam sepatu Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam...ALLAH.... Tuan-puan, kekasih ALLAH dikenakan ujian sebegitu berat oleh ALLAH Subhanahu Wa Taala.



Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam tetap bertahan dari dibaling batu bersama Zaid bin Harithah Radiallahuanhu.




Mereka berundur sehingga akhirnya kedua-duanya tiba di suatu tembok dalam kebun milik Utbah bin Rabiah.



Dalam kebun itulah Nabi Muhamamad Shollallahu Alaihi Wassalam mengangkat kedua tangan mulianya, Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam bermunajat kepada ALLAH dengan doa yang meruntun jiwa para kekasih Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam yang terdiri daripada semulia-mulia makhluk yakni manusia, malaikat dan unggas tumbuhan...ALLAHU ALLAH..Apa yang didoakan oleh Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam ?




Dinukilkan oleh Prof. Dr. Muhammad S`id Ramadan al-Buti di dalam kitab Fiqh al-Sirahnya (Jilid 1 ms 180), Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam berdoa :



“Ya ALLAH!...... Betapa hinanya aku dalam pandangan manusia. Ya ALLAH! Betapa lemahnya kekuatan ku. Ya ALLAH!...... Kepada siapakah yang Engkau nak serahkan aku? Adakah kepada musuh yang sentiasa menanti untuk membaham aku? Ya ALLAH! .......Aku tidak peduli semua itu, kerana yang aku cari hanyalah keredhaan daripada MU…”



ALLAH ALLAH YA ALLAH...



Bukan kemudaratan atau diterbalikkan azab ke atas bumi Taif yang dihajatkan oleh junjungan Mulia Sayyiduna Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalam.


Firman ALLAH Subhanahu Wa Taala :



لقد جاءكم رسول من أنفسكم عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم بالمؤمنين رؤوف رحيم . فإن تولوا فقل حسبي الله لاإله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم .




Maksudnya :



"Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin. Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah : “Cukuplah ALLAH bagiku, tiada tuhan selain Dia, hanya kepadaNya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arasy yang agung”."




[at-Taubah : 128-129]



Kasih saya-tuan-puan dimana kini...


10 Rabiulawwal 1432H


http://almukminun.blogspot.com/2011/02/bersempena-sambutan-mawlid-junjungan.html

1 ulasan:

ana_liyana berkata...

Salam..izin share ya! Linknya ana sertakan dr sni ya ustaz.. syukran jazilan..