::Teman Bersama::

Rabu, 28 Ogos 2013

Kita Akan Dapat Apa Yang Kita Usahakan.




Kita Akan Dapat Apa Yang Kita Usahakan.


Nabi Isa Alaihissalam memerintahkan 12 orang murid beliau berdakwah di seluruh pelusuk dunia.

Salah seorang darinya berdakwah di sebuah kota besar. Ketika memyampaikan ilmunya, seorang lelaki mencabar agar beliau menunjukkan tanda bahawa beliau seorang murid Nabi Isa Alaihissalam dengan menghidupkan orang yang mati di sebuah kubur di hujung kota. Semua yang mengikuti kuliah beliau terpingga-pingga.

Ketika mereka tiba di kuburan tersebut beliau berdoa semoga ALLAH memghidupkan jenazah yang telah lama dikebumikan itu sebagai pengajaran kepada anak didik disekelilingnya.

Dengan kuasa ALLAH, orang tersebut bangun dari kuburnya dan menjerit-jerit: "Keldaiku.....mana keldaiku....keldaiku...."

Semua terpaku. Pertama dengan anugerah daripada ALLAH, kedua kenapa keldai yang dijeritkan oleh mayat tersebut.

Maka, anak murid Nabi Isa Alaihissalam memceritakan:

"Dahulu lelaki ini hidup dalam keadaan yang sangat miskin. Beliau kurus, namun keldainya dijaga melebihi kasihnya kepada dirinya sendiri. Dia bersungguh-bersungguh memelihara keldainya hingga melupakan usaha untuk kebaikkan dirinya."

Maka, disaat kalian melihat dia hidup tadi dan dia menjerit-jerit nama keldainya sebagai tanda ingatan daripada ALLAH kepada kalian dan diriku, bahawa kalian akan sentiasa cinta dan bersama dengan apa yang kalian usahakan di dunia. 

**********
Bahkan kita boleh bayangkan apa yang sungguh-sungguh kita usahakan di dunia ketika ini, itulah yang bakal kita rindui di akhirat nanti.

Semoga ALLAH menerima amalan kita dan semoga kita yeman berteman di Syurga nanti. INSYAALLAH. ...


Mohon doa mendoakan ya.


Al Mukminun
29 Ramadhan 1434H. / 07082013


Tiada ulasan: